„Doar atunci poţi fi cu adevărat bun, dacă în fiecare zi produci ceva nou.”

Persoana cu care am realizat interviul, este Miklós Sándor, o personalitate complexă a cărui gândire şi activitate este condusă de creativitate.

 Bea: Care este ocupaţia ta? Din ce motiv ai făcut această alegere?

Miki: Mă ocup cu multe lucruri, dar două dintre ele sunt foarte importante, deoarece îmi definesc viaţa. Prima dintre ele este dansul popular, ceea ce numesc eu un hobby. Al doilea este televiziunea, ceea ce este ocupaţia mea, deoarece lucrez la TVR1 la Cluj-Napoca în post de montator.

 Bea: Povesteşte-mi ceva despre tine.

Miki: Locul meu de naştere este Oradea, părinţii mei sunt secui, dar eu locuiesc şi lucrez în Cluj-Napoca. Îmi place munca mea. Conţine tot de ce am nevoie: oameni, creativitate, technică şi cultură. Este ciudat ca toate acestea să fie la un loc, dar în cazul mea chiar este aşa. Creativitatea mă înconjoară peste tot.

 Bea: Ce crezi, ce este creativ în activităţile tale?

Miki: Totul are legătură cu creativitatea. Există şablonuri după care se poate face spectacole de dans sau un program la televiziune, dar de aceste nu sunt interesaţi spectatorii sau audienţa. Doar atunci poţi fi cu adevărat bun, dacă în fiecare zi produci ceva nou. Dacă în spatele şablonului vezi oportunităţile. Dacă găseşti ceva nou.

În dans fiecare moment arată creativitate. Dansul popular maghiar are o natură improvizatorie în care dansatorul este creativ tot timpul. În cazul directorului şi a coreografului este puţin altfel, deoarece aici trebuie planificate şi căutate multe oportunităţi pentru a avea din ce alege pentru scopul adecvat.

 Bea: De unde îţi apar ideile?

Miki: În ambele cazuri: televiziune şi dans, încerc o mulţime de lucruri. Sunt importante cunoştinţele anterioare, să cunoşti un repertoriu bogat. Mă uit la multe spectacole şi filme. Ideea este mai mult o chestiune de moment. Ceea ce îmi place notez, registrez. Sunt situaţii în care văd ceva în dansul ucenicilor mei şi le notez cu mare punctualitate.

 Bea: Pe ce bază alegi ideea cu care vei lucra mai târziu?

Miki: De mai multe ori mă las pe mâna emoţiilor şi senzaţiilor care mă cuprind. Prima impresie este ceva ce vine din interiorul nostru.

 Bea: Creativitatea se poate dezvolta sau trebuie să ne naştem pentru aşa ceva?

Miki: Părarea mea este că se poate dezvolta, dar fiecare persoană trebuie să-şi găsească propriul drum spre creativitate, sau să găsească um mod în care este sau devine mult mai creativ. Depinde de personalitate. Nu cred că trebuie să se nască creativ cineva ca să devină creativ.

 Bea: Sunt creaţii ale tale care au devenit cunoscute?

Miki: Din păcate la noi în ţară montajul nu primeşte o mare importanţă în profesia de televiziune. Dar în mai multe programe de succes am lucrat ca montator. La TVR Cultural au fost câteva programe, filme de care sunt mândru: Art Delenisme, Natura, Aventura, Garantat 100%. Şi am lucrat la un film documentar, care a primit premiul cel mare la gala de către Agenţia de Presă şi Televiziune Română.

În legătură cu dansurile, sunt mândru de fiecare spectacol pe care l-am conceput. Dar cel spectacolul de zece minute din dansul bonţidean are o însemnătate aparte pentru mine. A fost inspirat de o bătrânică, de pe o colecţie de video. De multe ori m-am uitat la acest material până ce am învăţat dansul respectiv. Am realizat faptul că fiecare persoană povesteşte ceva prin dansul lui. Această bătrânică nu dansează, doar cântă şi eu i-am imaginat o poveste. Aceasta este baza coregrafiei bonţidene şi coregrafia pe care dansează tinerii de acum, din Ansamblul Folcloric Ördögtérgye. Dar cel mai mândru sunt de ucenicii mei care dansează liberi pe scenă.

                                                                                                                        – Bea –

Lasă un comentariu